– Så här i efterhand är man förstås självkritisk, men bedragarna är smarta, säger Anita Jonsson.
Polisen uppmanar alla drabbade att omedelbart kontakta banken vid misstänkt bedrägeri, vilket Anita också gjorde.
– Men de sa att de inget kunde göra innan polisen börjar utreda aktivt, säger Anita Jonsson.
Hon är förvånad att banken inte kunde erbjuda mer hjälp i det läget. Högsta domstolen kom nyligen med ett avgörande som Konsumentombudsmannen i sin tur tolkat som att kundens chanser att få ekonomisk kompensation från sin bank efter ett bedrägeri, är goda.
Bankföreningen: Felaktiga förväntningar
Men intresseorganisationen Svenska bankföreningen, hävdar å sin sida att även om den nya domstolspraxisen sannolikt kommer ge fler konsumenter än i dag rätt till ersättning, så gäller det långt ifrån alla.
- Att antyda, som KO gör, att HD-domen är en ”revolution” och att alla konsumenter som drabbats av bedrägerier nu har rätt till ersättning är inte korrekt och riskerar att skapa felaktiga förväntningar, säger Lena Barkman, kommunikationschef vid Svenska bankföreningen.
Varje fall kommer att prövas enskilt, enligt bankerna.
– Ålder och bedrägeriupplägg kommer även i fortsättningen att ha betydelse för vilken ersättning från banken som konsumenter som drabbats av ett bedrägeri kan ha rätt till, säger Lena Barkman, Svenska bankföreningen.