Bilden är en delad bild som består av tre sektioner. Den vänstra sektionen visar en person i hijab som står i en inomhusmiljö. I den mittersta sektionen syns en smartphone som visar en bild av en drink med isbitar och en dekoration, med texten ”Vodka” ovanför. Den högra sektionen visar en annan person i en inomhusmiljö, klädd i en mörk topp och ett smycke.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Gymnasieeleverna Aysha Mussa och Sawsan Ajini nås ofta av alkoholpositiva budskap på sociala medier. Foto: Lina Yakoub

Aysha och Sawsan, 18, matas med alkoholromantik: ”Kommer upp vart man än är”

Uppdaterad
Publicerad

Alkohol är vanligt förekommande i populärkultur och på sociala medier. IQ och Ungdomsbarometerns senaste rapport visar att de många unga exponeras för alkoholromantiska budskap i media.

– Det är ofta man öppnar telefonen och ser att folk har lagt upp videor på när de dricker” säger gymnasieleven Alva Ekegren.

Systembolagets dotterbolag IQ har – tillsammans med Ungdomsbarometern – ställt frågor till drygt 1 000 unga i åldrarna 15–30 år om alkohol i sociala medier och populärkultur. Rapporten visar att 7 av 10 unga tar del av alkoholbudskap varje vecka.

Alkoholromantik i musik

Alkoholromantiskt innehåll förekommer i många olika populärkulturella sammanhang. Musik med alkoholreferenser kan konsumeras utan vidare tanke, men vissa påverkas mer av dessa budskap. Någon som känner igen detta är sextonåriga Ferdauos, som går på Kunskapsgymnasiet i Uppsala.

– Jag har en fjortonårig kompis som har börjat dricka för att han ser upp till en artist som brukar dricka i sina musikvideor, säger eleven Ferdauos.

IQ svarar
Mojtaba Ghodsi, vd för IQ, ser risker med alkoholromantiken i sociala medier.

Varför tror ni att undersökningen visade det här resultatet, trots tidigare undersökningar visat att unga dricker mindre nu än förr?

– Om unga ständigt matas med alkoholpositivt innehåll finns risken att de inspireras till att dricka alkohol och att de får en felaktig bild av hur närvarande alkohol faktiskt är bland unga, som i dag mycket riktigt dricker på en historiskt låg nivå, säger Mojtaba Ghodsi, vd för IQ.

Om man som förälder är orolig för att ens tonåring blir uppmuntrad att dricka mer på grund av alkoholromantik på sociala medier – vad kan man göra då?

– Vi vet att närvarande föräldrar har en positiv påverkan på ungas alkoholvanor, så jag tror på en lagom dos nyfikenhet på vad ens barn tar del av på sociala medier. Och att ha en diskussion om vilken bild som förmedlas i sociala medier, säger Mojtaba Ghodsi.

IQ är ett dotterbolag till Systembolaget, vars vision är att sprida kunskap om ungas alkoholvanor och informera unga om risker och konsekvenser som kan följa med alkoholkonsumtion.

I klippet: Hör gymnasieelever på Kunskapsgymnasiet reflektera över alkoholens närvaro i media.

RAPPORTEN I KORTHET

IQ har, tillsammans med Ungdomsbarometern, ställt frågor till drygt 1 000 unga mellan 15–30 år om alkohol i sociala medier och populärkultur genom en enkätundersökning.

Det är vanligare att tjejer (77 procent), än killar (66 procent), veckovis ser alkoholrelaterat innehåll i sociala medier.

63 procent tror att sociala medier påverkar hur ofta unga dricker alkohol och 62 procent tror att det påverkar hur mycket unga dricker.

16 procent tar dagligen del av populärkultur, som film, musik och serier som har inslag av alkohol. 69 procent gör det minst en gång i veckan, och ytterligare 16 procent någon gång i månaden.

2 procent svarar att de dricker alkohol för att personer/profiler i sociala medier gör det. Däremot tror 11 procent att det är en drivkraft för unga generellt att dricka.

Källa: IQ och Ungdomsbarometern

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.