Systembolagets dotterbolag IQ har – tillsammans med Ungdomsbarometern – ställt frågor till drygt 1 000 unga i åldrarna 15–30 år om alkohol i sociala medier och populärkultur. Rapporten visar att 7 av 10 unga tar del av alkoholbudskap varje vecka.
Alkoholromantik i musik
Alkoholromantiskt innehåll förekommer i många olika populärkulturella sammanhang. Musik med alkoholreferenser kan konsumeras utan vidare tanke, men vissa påverkas mer av dessa budskap. Någon som känner igen detta är sextonåriga Ferdauos, som går på Kunskapsgymnasiet i Uppsala.
– Jag har en fjortonårig kompis som har börjat dricka för att han ser upp till en artist som brukar dricka i sina musikvideor, säger eleven Ferdauos.
IQ svarar
Mojtaba Ghodsi, vd för IQ, ser risker med alkoholromantiken i sociala medier.
Varför tror ni att undersökningen visade det här resultatet, trots tidigare undersökningar visat att unga dricker mindre nu än förr?
– Om unga ständigt matas med alkoholpositivt innehåll finns risken att de inspireras till att dricka alkohol och att de får en felaktig bild av hur närvarande alkohol faktiskt är bland unga, som i dag mycket riktigt dricker på en historiskt låg nivå, säger Mojtaba Ghodsi, vd för IQ.
Om man som förälder är orolig för att ens tonåring blir uppmuntrad att dricka mer på grund av alkoholromantik på sociala medier – vad kan man göra då?
– Vi vet att närvarande föräldrar har en positiv påverkan på ungas alkoholvanor, så jag tror på en lagom dos nyfikenhet på vad ens barn tar del av på sociala medier. Och att ha en diskussion om vilken bild som förmedlas i sociala medier, säger Mojtaba Ghodsi.
IQ är ett dotterbolag till Systembolaget, vars vision är att sprida kunskap om ungas alkoholvanor och informera unga om risker och konsekvenser som kan följa med alkoholkonsumtion.
I klippet: Hör gymnasieelever på Kunskapsgymnasiet reflektera över alkoholens närvaro i media.
RAPPORTEN I KORTHET
IQ har, tillsammans med Ungdomsbarometern, ställt frågor till drygt 1 000 unga mellan 15–30 år om alkohol i sociala medier och populärkultur genom en enkätundersökning.
Det är vanligare att tjejer (77 procent), än killar (66 procent), veckovis ser alkoholrelaterat innehåll i sociala medier.
63 procent tror att sociala medier påverkar hur ofta unga dricker alkohol och 62 procent tror att det påverkar hur mycket unga dricker.
16 procent tar dagligen del av populärkultur, som film, musik och serier som har inslag av alkohol. 69 procent gör det minst en gång i veckan, och ytterligare 16 procent någon gång i månaden.
2 procent svarar att de dricker alkohol för att personer/profiler i sociala medier gör det. Däremot tror 11 procent att det är en drivkraft för unga generellt att dricka.
Källa: IQ och Ungdomsbarometern