Nathalie Abelin och Filippa Andersson är båda studenter i Uppsala. De fick sina bankkonton tömda i samband med att de letade efter en ny studentbostad i Facebookgruppen ”Studentbostad i Uppsala” tidigare i somras.
De kom i kontakt med en kvinna som utgav sig för att hyra ut en bostad i andra hand. Strax därefter fick de skanna en QR-kod med sitt bank-ID.
Tiotusentals kronor försvann inom loppet av några sekunder.
Sex veckor har passerat – men ingen av dem har ännu fått tillbaka sina pengar.
– Det blir svårt för mig att påbörja studierna utan pengarna. Klockan tickar, säger Nathalie Abelin, som inte vill visa sitt ansikte i bild.
”Banker brister i skydd”
Juristen Mahabad Rahnamafar Hsieh säger till SVT att möjligheterna till att få tillbaka pengarna är små.
Transaktionen ses inte som obehörig om kunden själv signerat den.
– Man blir väldigt stressad när tiden går, det känns som att banken har glömt bort mig trots att jag ringt många samtal, säger Nathalie Abelin.
Nathalies pappa, Christian Abelin, anser att Swedbank brister i sitt skydd för sina kunder.
– Bank-id är skapat av bankerna som ett system som ska vara ska vara skyddat för sina kunder. När det blir en genomträngning och det inte håller måste banken ta sitt ansvar, säger han.
Swedbank: ”Gör en individuell prövning”
Swedbank svarar SVT Uppsala att de inte kan kommentera enskilda fall men att de arbetar hårt för att informera sina kunder om hur de kan skydda sig.
”Det går tyvärr inte att säga generellt hur stor sannolikhet det är att man kan återfå sina pengar via banken om man utsatts för ett bedrägeri. Vi gör alltid en individuell prövning som ser till omständigheterna i det specifika fallet”, skriver Hannes Mård, pressansvarig på Swedbank i ett mejl till SVT.