Det var framförallt det besvärliga vädret och snöhalka som orsakade de två masskrockarna säger Bengt Olsson till SVT Nyheter.
– Olyckan på E4:an, det låg en gulvädervarning där och snöfall hela tiden. Vi hade halkbekämpat där precis innan. Men det händer något med en bil och sen blir det följdkrockar. Vad som gör det ena eller det andra kan man diskutera, säger han.
Precis som olyckan på E4:an tror Trafikverket att den på E18 orsakades av väderförhållandena.
– På E18 var det samma fenomen men ingen gul vädervarning men det kom snöfall som sedan ledde till krockarna, säger Bengt Olsson.
Olyckan orsakade stora skador och över 100 personer fördes till sjukhus.
– Troligtvis en av de större olyckorna i Sverige, säger Bengt Olsson.
Snabba förändringar i väglaget
Trafikverket hade halkbekämpat både E4:an och E18 innan olyckorna men i det här fallet var det inte tillräckligt. Enligt Trafikverket finns det flera saker som kan påverka halkbekämpningen.
Saltkristaller kan blåsa bort i hård vind och i vissa fall slutar bekämpningen att fungera när temperaturen sjunker under åtta minus.
– Desto fler bilar som kör på en hal yta polerar ju ytan, säger Bengt Olsson.
Han förklarar även att vägförhållandena förändras snabbt i det svenska vintervädret vilket försvårar bilkörningen.
– Det kan växla på en minut, säger Bengt Olsson och fortsätter.
– Det enda man vet är att det inte kommer att vara samma väglag när du ger dig ut som när du kommer fram.
Han uppmanar därför bilister runt om i landet att vara uppmärksam på lokala vädersändningar på radion och anpassa körningen efter väglaget.
– Det som är viktigast är att man anpassar körningen och håller extra långt avstånd.
Extra trafikerat under sportlovsveckorna
Sportlovsveckorna har dragit igång runt om i landet och vägarna är därför extra belastade när svenskarna ska ta sig upp till nordligare breddgrader. Enligt Bengt Olsson kommer samtliga norrgående vägar i landet påverkas.
– På de här vägarna kommer du inte vara ensam på, säger Bengt Olsson.