Under den gångna veckan har tre regionbussar runt om Uppsala län hamnat i diket. En av bussarna la sig på sidan så till den grad att dörrar blockerades och varken passagerare eller busschaufför kunde ta sig ut på egen hand.
Nu kommer kritik från busschaufförernas fackförbund om hur bussbolagen som ansvarar för trafiken i länet bedömer när det är lämpligt att köra buss i extremt vinterväglag.
– Ja, visst att du som förare har rätt att säga ifrån och protestera om det inte känns bra – men det är ofta bussbolaget som har sista ordet, säger Anders Nordvall, som är ordförande i region Svealand på fackorganisationen Bussarbetarnas riksorganisation.
Keolis förklaring
Keolis, som kör Uppsalas länsbussar, menar att man lägger ”oerhört tung” vikt vid förarnas inrapportering av vägsituationen.
”Om bedömningen görs att vägarna inte är körbara så ställer Keolis in trafiken. Och UL informeras för vidare information till resenärerna. I tisdags ställdes över 100 turer in på grund av ovanstående bedömning. Keolis sätter alltid säkerheten främst”, skriver Sven Andersén och Pär Karlsson, ansvariga för Keolis verksamhet inom UL, i ett mejl till SVT.
Men fackrepresentanten är ändå skeptisk till vissa beslut.
– Det är ett stort ansvar att köra passagerare så man sitter ständigt på spänn. Trots att bussarnas däck kan se imponerande ut är det ingen dubb och därmed rätt halt ibland, säger Anders Nordvall.
I klippet: Hör hur det känns att köra buss på vinterväglag – och Keolis resonemang kring att låta bussar köra även på extremt vinterväglag.