Fackorganisationen Kommunal har anmält frågan om plexiglas vid förarplatsen till Arbetsmiljöverket.
Bakgrunden är att de främre dörrarna på bussarna sedan coronapandemin hållits stängda för att skydda chaufförerna mot smitta. Men de stängda dörrarna kostar pengar då många resenärer struntar i att betala då de inte kan visa upp eller ”blippa” sin biljett.
– Vi vill skydda våra chaufförer och vill hellre att framdörrarna fortsättningsvis är stängda, säger Charlotta Hörner, huvudskyddsombud för Kommunal på bussbolaget Nobina.
Men är inte plexiglas ett tillräckligt skydd?
– Det beror ju på hur det är utformat, och därför är det bra att Arbetsmiljöverket får uttala sig.
Utformade annorlunda
I somras granskades plexiglas som tagits fram av Gamla Uppsalabuss, men i det fallet sa Arbetsmiljöverket nej – glasen var inte tillräckligt skyddande.
– Men de glas som nu kan komma i fråga är utformade på ett annat sätt, så vi får se hur det går, säger Charlotta Hörner.
Vill hitta bra lösning
Även arbetsgivarsidan tycker att Arbetsmiljöverket ska utreda frågan.
– Lokaltrafiken i hela Sverige blöder en miljard kronor i månaden. Och vi vill också hitta en trygg och säker modell för att öppna framdörrarna, så vi tycker det är bra att frågan prövas, säger Davis Erixon, kommunikationschef på Nobina.
Hör mer om plexiglasfrågan i klippet ovan.