Generellt ger Citymail ingen ersättning till postmottagare som inte fått sin post i tid. Men efter det stora poststrul som nu drabbat i stora delar av Uppsala under december och januari har bolaget ett nytt besked.
– Vi uppmanar mottagare som anser sig ha rimliga skadeståndskrav att höra av sig till oss. Sedan gör vi en utredning och bedömer från fall till fall om det är skäl för ersättning i någon goodwillform, säger Patrik Allinger, kommunikationsansvarig vid Citymail.
”Nästan i kapp”
Bolaget gör bedömningen att cirka 20 procent av mottagarna i Uppsala inte fått sin post i tid. Och cirka 10 procent ligger fortfarande efter.
– Vi är nästan i kapp men har en bit kvar till att var i fas överallt, säger Patrik Allinger.
Orsaken bakom strulet ska ha varit en omorganisation i samband med att tre Citymail-kontor slogs ihop till ett samtidigt som bolaget fick ett större sjukdomsbortfall bland personalen än väntat.
– Vi lyckades inte täcka upp helt enkelt. Men nu är vi på banan snart igen, säger Patrik Allinger.
Granskas
Efter strulet har Post- och telestyrelsen inlett en granskning av bolaget.
– De är välkomna, säger Patrik Allinger.