Citymail har haft problem med att få ut sin post till privatpersoner. Orsaken bakom det är bland annat att man flyttat till nya lokaler.
– Vi har slagit ihop tre kontor till ett kontor, och i samband med det så har vi fått många sjukdomsfall samtidigt, sade Patric Allinger, presstalesperson vid Citymail, till SVT Uppsala tidigare i veckan.
”Man måste kunna bedriva sin verksamhet”
Post- och telestyrelsen är den myndighet som ser över hur posten fungerar i Sverige. De håller just nu på att se över Citymails hantering av post i Uppsala.
– Vi har fått in flera klagomål, och läst rapportering i media, vilket har gjort att vi inlett en tillsyn av deras verksamhet, säger Olof Bjurö, som är avdelningschef för postavdelningen vid PTS.
Citymail säger att det är förflyttningen till nya kontor som påverkat posten, är det en godtagbar ursäkt?
– Det återstår att se efter vår tillsyn. Men, om man ska göra en planerad förändring så ska inte det påverka verksamheten negativt, säger han.
Om man har många sjukdomsfall samtidigt då?
– Man ska ha gjort en riskanalys som gör så att man är förberedd för den typen av fall, och exempelvis ser över möjligheten att snabbt få vikarier eller extrapersonal på plats.
Har ni hört om det är fler distributörer av post som har haft problem den senaste tiden?
– Nej, det har jag inte, säger Olof Bjurö.