Cykelbana blev halkbana

Uppdaterad
Publicerad

Rödfärg som skulle minska olycksrisken i korsningar ledde istället till att olycksrisken för cyklister ökade.

Kommunen har under året testat att måla färg vid sex olika korsningar längs cyckelsnabbleden till Valsätra. Anledningen var att göra cyklister och bilister uppmärksammade på korsande trafik så att de skulle sänka hastigheten.

Ökar olycksrisk

Nu har färgen visat sig att istället öka olycksrisken för cyklister eftersom den gör vägen halkig när det blir blött och kallt. Kommunen kommer därför att ta bort färgen igen.

– Trafiksäkerheten har högsta prioritet för oss och vi vill ta det säkra före det osäkra, därför tar vi bort färgen och utvärderar, säger Michael Eriksson, gatu- och parkchef i Uppsala kommun, i ett pressmeddelanade.

Testar annan metod i Flogsta

Längs snabbcykelled nummer två, som byggs till Flogsta, har kommunen valt att använda asfalt som är färgad redan vid anläggningen. På så sätt undviker man att behöva måla färg på ytan. Det har visat vara en bra metod i andra kommuner.

I Sverige är det förhållandevis nytt att måla asfalt och det behövs fler rapporter om vad som fungerar i det här klimatet.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.