En person klädd i en mörk vinterjacka står i en skogsmiljö under sen höst eller tidig vinter, omgiven av träd och löv som fallit till marken.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Länsstyrelsen ställer krav på Uppsala kommun, som ska avverka skog i cinnoberbaggens område. Foto: Mats Hedström/SVT

Ännu ett framsteg för spårvägen: Träd får fällas i hotade artens område

Uppdaterad
Publicerad

Cinnoberbaggen är en hotad art och Upplands landskapsinsekt. Nu får Uppsala kommun dispens för att avverka skog där baggen håller hus.

– Uppsala kommun kommer att behöva göra en hel del skyddsåtgärder, säger Emilia Wolfhagen.

Tidigare har Uppsala kommun fått avslag när de sökt dispens för att bygga i områden där den hotade arten bor. Enligt artskyddsförordningen får man varken störa eller förstöra i baggens levnadsmiljö.

Men när det gäller den planerade spårvägen har kommunen fått dispens – med några förbehåll, vilket även UNT rapporterat. Kommunen kommer att behöva se till att baggen har någon annanstans att bo när områden avverkas för att ge plats för spårvägen.

Uppsalapaketet

– Den lever i nydöda träd, så den behöver kontinuerlig tillförsel av träd som dör, säger Emilia Wolfhagen.

För tidigt att andas ut

Saken är dock inte helt avgjord än, eftersom Länsstyrelsens beslut kan överklagas i domstol.

– Är det någon som överklagar så är det inte avgjort, säger Emilia Wolfhagen.

Spårvägen planeras gå från Resecentrum till Uppsalas södra stadsdelar. Det första spadtaget togs i somras och år 2029 ska spårvägen vara klar.

Så ska spårvagnarna gå i Uppsala

  • En linje från Bergsbrunna över Fyrisån till Ultuna där den delas i två linjer – en till Gottsunda-Rosendal och en till Ulleråker-Polacksbacken – som möts igen vid Uppsala Science Park och via Akademiska sjukhuset går till centralstationen. Totalt cirka 17 kilometer.
  • Uppsala kommun betalar för spårvägslinjen, Region Uppsala för spårvagnsdepå i Nåntuna, spårvagnsköp och drift. Kommunen har initialt uppskattat sin kostnad för linjen inklusive bro till drygt 6 miljarder, varav staten lovat drygt 2,9 miljarder 2029. Regionens och andras kostnader tillkommer. Kritiker har i UNT uppskattat den totala kostnaden till 20 miljarder.

Källa: Region Uppsala, Uppsala kommun

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Uppsalapaketet

Mer i ämnet