Tidigare har Uppsala kommun fått avslag när de sökt dispens för att bygga i områden där den hotade arten bor. Enligt artskyddsförordningen får man varken störa eller förstöra i baggens levnadsmiljö.
Men när det gäller den planerade spårvägen har kommunen fått dispens – med några förbehåll, vilket även UNT rapporterat. Kommunen kommer att behöva se till att baggen har någon annanstans att bo när områden avverkas för att ge plats för spårvägen.
– Den lever i nydöda träd, så den behöver kontinuerlig tillförsel av träd som dör, säger Emilia Wolfhagen.
För tidigt att andas ut
Saken är dock inte helt avgjord än, eftersom Länsstyrelsens beslut kan överklagas i domstol.
– Är det någon som överklagar så är det inte avgjort, säger Emilia Wolfhagen.
Spårvägen planeras gå från Resecentrum till Uppsalas södra stadsdelar. Det första spadtaget togs i somras och år 2029 ska spårvägen vara klar.
Så ska spårvagnarna gå i Uppsala
- En linje från Bergsbrunna över Fyrisån till Ultuna där den delas i två linjer – en till Gottsunda-Rosendal och en till Ulleråker-Polacksbacken – som möts igen vid Uppsala Science Park och via Akademiska sjukhuset går till centralstationen. Totalt cirka 17 kilometer.
- Uppsala kommun betalar för spårvägslinjen, Region Uppsala för spårvagnsdepå i Nåntuna, spårvagnsköp och drift. Kommunen har initialt uppskattat sin kostnad för linjen inklusive bro till drygt 6 miljarder, varav staten lovat drygt 2,9 miljarder 2029. Regionens och andras kostnader tillkommer. Kritiker har i UNT uppskattat den totala kostnaden till 20 miljarder.
Källa: Region Uppsala, Uppsala kommun