Vid Fyrisåns västra strandkant intill SLU har kommunen satt vita plastkäppar i marken där spårvagnsbron kan gå om fem år.
Den 850 meter långa och 12 meter höga bron är tänkt att binda samman Uppsalas södra delar med centrum. Mark- och miljödomstolen väntas om ett år ge besked om det blir så.
– Vi behöver bron för att Uppsala ska kunna växa och vi bygger också för behov som redan finns idag, säger stadsbyggnadsdirektören Christian Blomberg.
Får inte förorena dricksvattnet
Länsstyrelsen vill se en tydligare utredning om att brobygget inte riskerar att förorena Uppsalaåsens grundvatten som är viktigt för dricksvattnet. I närheten finns även en av Upplands större naturliga kallkällor som inte får skadas. Två rödlistade fågelarter får inte heller påverkas, påpekar länsstyrelsen. Utöver att det är naturreservat går även Carl von Linnés kända undervisningsstig här.
Någon annan broplacering är inte påtänkt, säger Christian Blomberg.
– Plan B är att anpassa bron efter de förutsättningar som finns på platsen. Vi har inte fått några indikationer på att det inte går att bygga en bro i det här området.
”Drar spårväg där det kommer bo många”
Uppsala har haft spårväg förut. Vad är det som säger att den kommer finnas kvar om 50 år?
– Den här går inte att jämföra med den tidigare. Vi drar spårvägen där det finns många stora arbetsplatser och där det kommer bo många människor. Jag har väldigt svårt att se att behovet av spårväg skulle upphöra.
Att dra linjen via Flottsundsbron, som föreningen Sydöstra Uppsala med boende från Nåntunatrakten föreslagit, blir en dyr omväg och skulle även då kräva en ny jättebro som påverkar naturen, enligt kommunen.
I klippet nedan: Följ med till Fyrisån med Nåntunabon Eva Jonsson och stadsbyggnadsdirektören som står på varsin sida i debatten.
Se bilderna från förr – här rullade spårvagnarna genom Uppsala
Så ska spårvagnarna gå i Uppsala
• En linje från Bergsbrunna över Fyrisån till Ultuna där den delas i två linjer – en till Gottsunda-Rosendal och en till Ulleråker-Polacksbacken – som möts igen vid Uppsala Science Park och via Akademiska sjukhuset går till centralstationen. Totalt cirka 17 kilometer.
• Uppsala kommun betalar för spårvägslinjen, Region Uppsala för spårvagnsdepå i Nåntuna, spårvagnsköp och drift. Kommunen har initialt uppskattat sin kostnad för linjen inklusive bro till drygt 6 miljarder, varav staten lovat drygt 2,9 miljarder 2029. Regionens och andras kostnader tillkommer. Kritiker har i UNT uppskattat den totala kostnaden till 20 miljarder.
Källa: Region Uppsala, Uppsala kommun