Styrande toppolitiker i Uppsala fick på torsdagen turas om att symboliskt gräva i en grushög längs Dag Hammarskölds väg för att illustrera att arbetet med spårvägen nu är inlett.
En av dem var Erik Pelling (S), ordförande i kommunstyrelsen.
– Det är få frågor som har utretts så noga i Uppsala. Det har inte varit självklart för mig att vi ska ha spårväg, men det har självklart att vi behöver bygga ut kollektivtrafiken, säger han.
Frågan om spårväg eller ”superbussar” har stötts och blötts i decennier och ledde till att Alliansen sprack förra sommaren när Liberalerna i Uppsala ställde sig bakom det rälsdrivna alternativet.
Allt är inte beslutat
Men trots att bygget nu är påbörjat är inte sista ordet sagt. Alla delar av sträckningen är inte beslutade och klara.
– Vi kommer att göra allt i vår makt att stoppa det här projektet vid ett maktskifte, säger Therez Almerfors (M), kommunalråd i opposition.
Erik Pelling (S) anser inte att det är oansvarigt att påbörja jätteprojektet innan alla delar är på plats.
– Det hade inte varit ansvarsfullt att inte jobba parallellt med flera processer. Det kostar mycket pengar och vi måste under tiden upphandla entreprenörer för att klara tidsplanen till 2029.
I klippet ovan: Här jublar Erik Pelling (S) i grävmaskinen – och inleder spårvägsbygget.
Såhär är planen att spårvägen ska gå: