Det var i juli förra sommaren som Filippa och Nathalie sökte lägenhet på Facebook efter att ha blivit antagna till sina utbildningar i Uppsala.
De båda kom i kontakt med samma bedragare – en tjej som hette ”Linnéa”. Hon utgav sig för att vara mäklare och bad dem att skanna varsin QR-kod för att kunna göra en kreditupplysning. När de skannade QR-koden identifierade de sig med Bank-id. De fick sedan höra att det inte fungerade och vid nästa signering tillät de skapandet av ett nytt Bank-id.
Drog nära 100 000 kronor från bankkonto
Det här ledde till att bedragaren tog sig in på deras bankkonton och tömde dem på tiotusentals kronor. Filippa blev av med strax över 65 000 kronor och Nathalie förlorade omkring 100 000.
– Vi hade chattat och hade bokat en visning av lägenheten kort därpå, säger Filippa.
Banken gör olika bedömningar
Swedbank gjorde en första bedömning i båda fallen. Trots samma form av bedrägeri fick Natalie alla pengar tillbaka medan Filippa inte fick någonting. I Filippas fall överklagade hon Swedbanks beslut till sin sparbank – Tjustbygdens sparbank, som har ett samarbetsavtal med Swedbank. Även de nekade henne ersättning.
Advokat: ”Jag förstår inte”
SVT Nyheter Uppsala har låtit advokat Magnus Nyström, som vann ett vägledande mål i Högsta domstolen om bankbedrägerier, titta på båda besluten.
– Jag förstår inte hur man kan komma fram till den slutsatsen, säger Magnus Nyström.
Swedbank avböjer intervju och svarar i stället skriftligt att banken inte kan kommentera enskilda fall, men att ”det kan finnas enskilda fall som vid en jämförelse kan sägas vara lika men där detaljer som rör den enskildes eller bankens agerande leder till olika utfall. Det är alltid en enskild prövning vi gör från fall till fall.”
I videon: Hör när advokat Magnus Nyström reagerar på de olika besluten.
SÅ KAN DU SKYDDA DIG MOT BEDRÄGERIER
- Identifiera dig inte med bank-id och lämna inga koder från din bankdosa eller till ditt betalkort på uppmaning av någon annan.
- Om du blir uppringd och känner en osäkerhet, lägg på luren och leta upp ett eget nummer även om bedragaren försöker stressa dig.
- Klicka inte på länkar från en okänd avsändare.
- Dela inte dina lösenord och ha olika lösenord till olika webbsidor.
Källa: Polisen
SÅ LYDER HELA SWEDBANKS SVAR
”Om någon upplever sig ha blivit felaktigt behandlad av Swedbank vid en reklamationsansökan beklagar vi så klart det. Då kan man vända sig till antingen våra kundombudsmän, Allmänna reklamationsnämnden eller domstol om man vill driva sitt ärende vidare. Vilket vi också informerar om.
I ersättningsärenden relaterat till bedrägerier gör vi alltid en individuell prövning som utgår från omständigheterna i det specifika fallet. Vi följer då befintliga regelverk, domstolspraxis och ARN:s vägledande beslut. Kunden får alltid skriftlig återkoppling och information om hur och var man kan ta ärendet vidare om man inte är nöjd med beslutet. Det kan finnas enskilda fall som vid en jämförelse kan sägas vara lika men där detaljer som rör den enskildes eller bankens agerande leder till olika utfall. Det är alltid en enskild prövning vi gör från fall till fall”, skriver Swedbank i ett mejl till SVT Uppsala.