När SVT Uppsala ger sig ut på stan åker några 12-13-åringar omkring på elsparkcyklar, mitt i centrum. Runt hörnet kommer ett annat ekipage svischande – två 16-17-åringar på en och samma sparkcykel.
Den enda kontroll som uthyraren Voi har är att den som hyr via mobilen ska intyga att man är 18 år, nykter, har hjälm och är ensam på sparkcykeln.
– Informationen till användarna kan bli bättre. Vi har inte sett statistiken ännu, men vår känsla är att de här fordonen kan ge problem i trafiken, säger Katarina Bokström, projektansvarig på NTF, Nationalföreningen för trafiksäkerhetens främjande.
Föräldraansvar
Vems ansvar är det att se till så att reglerna följs?
– Det blir ett gemensamt ansvar, tycker jag – för dem som hyr ut fordonen men också för föräldrar. Det finns ju inga garantier att man följer reglerna i appen – det blir ju väldigt mycket upp till var och en. Och vilken 13-åring har inte en smartphone?, säger Katarina Bokström.
För en elsparkcykel gäller samma regler som för en vanlig cykel ute i trafiken.
– Och det kanske borde stå på själva cykeln. Vanliga sparkcyklar räknas ju som en leksak, säger Katarina Bokström.
”Samma regler”
Uppsalapolisen känner till elsparkcyklarna och har inga synpunkyter på de villkor som ställs av uthyraren och hur de följs.
– Däremot är det ju samma regler som för cyklar, så träffar vi på någon under 15 som inte har hjälm så kommer vi att rapportera det, säger Lisa Sannervik, polisens presstalesperson.
Uthyraren Voi uppger i en skriftlig kommentar till SVT Uppsala att man jobbar med utbildning via appen och via ett så kallat ”street team” som talar om vad som gäller för elsparkcykelåkare ute på stan.
”När man laddar ner vår app så godkänner man användaravtalet och de regler som gäller för tjänsten. Men sen så är det ju givetvis upp till varje enskild individ att följa de lagar, regler och förordningar som finns.”, skriver Vois presskontakt Caroline Hjelm i ett mejl.