De tre största studentmössbolagen i Sverige drivs av samma koncern, som tidigare fått kritik för att pressa elever att köpa dyra mössor. Det är grunden till att Westerlundska gymnasiet i Enköping valt att porta säljarna från skolans lokaler, vilket P4 Uppland tidigare rapporterat.
Trots strategin är det flera elever på skolan som köpt sina mössor från företagen, eftersom det enligt dem var det mest tillgängliga alternativet. Bland annat ingick medlemmar i elevkåren avtal med ABC-gruppen för att få rabatter på mössorna.
– Det blev mycket dyrare än jag tänkt mig från början, säger Maryan Ibrahim, som går vård- och omsorgsprogrammet.
Svaret: Marknaden som styr
Jesper Knutson, presstalesperson för ABC-gruppen, berättar att kundmätningar på Westerlundska visar att elever varit nöjda med bolaget.
– Historiskt sett har vi haft en god relation med den här skolan. Däremot tror jag det finns ett gap mellan vad skolans elever tycker och hur skolledningen ser på det, säger Jesper Knutson.
Han säger också att det är köparen som avgör hur många tillval man vill göra, och därmed bestämmer priset. På ABC-gruppens sajt kan elever få en mössa för 399kr, men priset kan snabbt trissas upp.
– Det kunderna vill ha är fler tillval och då möter vi den efterfrågan. Det står kunderna fritt att bestämma hur mycket de vill lägga till. För många har mössan extremt stor betydelse och då sätter man ett stort värde på produkten, säger Jesper Knutson.
I klippet: hör vad eleverna tänker om möss-priserna.