Fler behöver matkassar – Stadsmissionen har tvingats byta lokal

Uppdaterad
Publicerad

När inflationen stiger och priset på svenska matvaror går upp, söker fler människor hjälp av frivilliga hjälporganisationer. Uppsala Stadsmission har fått flytta till en större lokal för att kunna hjälpa alla som söker sig dit.

–  Det har blivit så himla dyrt i butikerna just nu. Med matkassen klarar jag mig bra, det räddar mig, säger Caroline som är en av dem som vänder sig till matcentralen i Uppsala.

200 matkassar per vecka. Så mycket delar Uppsala Stadsmissionen ut till familjer som är i behov av matstöd. Det är en siffra som enligt hjälporganisationen har ökat kraftigt under den senaste tiden på grund av den stigande inflationen. Något som har gjort att allt fler har fått allt svårare att köpa mat i vanliga butiker.

– Det är fler familjer som hör av sig, som inte får ekonomin att gå ihop med matpriserna. Allt har blivit dyrare, säger Johanna Rudmark Hagström på Uppsala Stadsmission.

Behov av en större lokal

Den stora efterfrågan har gjort att Stadsmissionens matcentral tvingats flytta till en ny lokal, där de kan ta emot mer mat. Varje vecka får de omkring fyra ton mat från olika butiker som senare sorteras i hundratals matkassar. De som söker sig till matcentralen är framför allt barnfamiljer, pensionärer med låg pension, ensamstående mammor och personer som nyligen kommit till Sverige från andra länder.

– Totalt finns det över 380 barn inom de behövande familjerna som söker sig hit, det är extra viktigt för dem att få det de behöver, menar Johanna Rudmark Hagström.

Kravet för att få en matkasse är att inkomsten inte får vara högre än 9 200 kronor i månaden.

De nya familjerna som har sökt sig till matcentralen på sistone handlar enligt Stadsmissionen om sådana som tidigare precis har klarat sig på sina inkomster, men som fått det svårt i och med den stigande inflationen.

I klippet: se och hör mer om Stadsmissionens matkassar.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.