Det första tåg som passerade genom den 610 meter långa tunneln var Upptåget som avgick från Gävle klockan 3.09 på måndagsmorgonen. En dryg timme senare passerade det Gamla Uppsala där det tidigare har varit tre plankorsningar. Men vid midnatt i fredags användes de för sista gången. Närmare 300 personer hade då samlats vid Gamla Uppsala museum för att vara med om detta historiska ögonblick.
Kopplades ihop under helgen
Under helgen har Trafikverket arbetat intensivt med att koppla ihop ett av de nya spåren i tunneln med det befintliga och arbetet gick som planerat, vilket också biträdande projektledare Ove Näslund hade förutspått.
– Risken att nåt går fel är en på miljonen. Vi har planerat det här i två års tid, sade han till SVT Nyheter Uppsala i förra veckan.
Officiell invigning i september
Planeringsarbetet för dubbelspåret i Gamla Uppsala påbörjades redan 2009. Det följdes av omfattande arkeologiska utgrävningar och först 2014 kunde själva byggandet av tunneln påbörjas. Det andra spåret tas i bruk samtidigt som projektet officiellt invigs den 17 september. Fram tills dess finns risk för störningar i tågtrafiken. UL rekommenderar därför sina kunder att ta en tidigare avgång eftersom de inte kan garantera byte till SL-pendel eller buss i Uppsala.
Plats för fler tåg
Trafikverket bygger totalt fyra kilometer nytt dubbelspår på Ostkustbanan som bland annat går genom Gamla Uppsala. På det sättet kommer man att minska risken för trafikstörningar samtidigt som kapaciteten på spåren ökar så att fler tåg kan köras. Dubbelspåret är också ett led i de åtgärder som göras för att Citybanan i Stockholm ska nå sin fulla effekt.