”De lovade mig en ny spis men det tog över två månader innan jag fick någon. Under tiden köpte vi take-away eller lagade mat hos vänner”, säger en av de boende, vars säkring gick sönder efter uppgradering av el i hushållet.
Citatet kommer från den rapport med klagomål som lämnats till Uppsalahem.
Uppsalahem känner inte till klagomålet om spisen.
– Den normala gången är att vår vitvarutekniker försöker laga spisen. Går inte det så får man en lånespis tills den nya kommer. Så det låter väldigt märkligt att någon ska ha varit utan spis i två månader utan hjälp från oss, säger Linda Ryttlefors, kommunikationschef, Uppsalahem.
Höga oljud
Göran Östbrink, förtroendevald i Hyresgästföreningen och boende på Granitvägen, menar att oljuden från renoveringen har orsakat lidande.
– Det förstår vem som helst; det går inte att vara hemma – man blir tokig helt enkelt, säger Göran Östbrink.
Hyresgästföreningens sammanställning av problemen syftar till men i nyttjanderätten.
Uppsalahem håller inte med.
– Som hyresvärd så har man rätt att renovera och som hyresgäst måste man kunna acceptera att det blir lite stök och bök under en renovering, säger Linda Ryttlefors, kommunikationschef Uppsalahem.
Enligt Maria Jonsson, boende på Granitvägen, samt förtroendevald i Hyresgästföreningen, är det kutym att få kompensation när man inte har kunnat nyttja hela bostaden i en renoveringsprocess.
”Extremt påfrestande”
– Det har varit en utdragen och extremt påfrestande renovering, säger Maria Jonsson.
– Hyresgästerna får komma med sina krav gällande men i nyttjanderätten efter avslutad renovering, det är så processen ser ut och de samtalen vi nu påbörjar. Men det finns ingen allmän ersättning vi betalar ut, utan du måste kunna visa på att du inte har kunnat använda din bostad, säger Linda Ryttlefors.
Om parterna inte kommer överens riskerar ärendet att gå till hyresnämnden.
UNT har rapporterat om ämnet tidigare.
I klippet: Hör en av hyresgästerna berätta om sin upplevelse av renoveringen.