Uppsala stadsteater presenterade under onsdagen det program som kommer ligga under kommande spelår 2016/2017.
Hösten inleds med en pjäs av Lars Norén: Natten är dagens mor. En modern teaterklassiker. Ett drama om en familj i sönderfall som utspelar sig under ett intensivt dygn på ett landsorthotell. Regissör är Hugo Hansén, som efter tio år på Stockholms stadsteater gör sin första uppsättning på Uppsala stadsteater.
Nypremiär
Efter fullsatta salonger under 2015 kommer Egenmäktigt förfarande sättas upp åter igen. Detta under hösten 2016.
Andra exempel på höstens föreställningar är Brechts drama om den unga flickan Shen-Te, som kämpar för att behålla sin medmänsklighet och godhet i en tuff värld; Den goda människan i Sezuan.
Vidare fortsätter Ronny Danielsson sin musikalsatsning, efter väl mottagna La Cage aux Folles följer Spelman på taket. I pjäsens huvudroll ser vi Lars Väringer i rollen som Tevje. Som tillsammans med sina döttrar lever i en vardag, år 1905, fylld av konflikter mellan kärlek och tradition.
Samproduktion med Riksteatern
Också en samproduktion med Riksteatern kommer står på schemat: Främling.
Och även en dansteater av den prisade Birgitta Egerbladh kommer äntra scenen under 2017.
Vad ser du fram emot i programmet?
– När man väljer en repertoar är själva grejen att välja en rik repertoar, att det finns en bredd. Att välja ut en föreställning framför de andra vore en omöjlighet, säger teaterchefen Linus Tunström.
Spelman på taket blir enligt teaterchefen den största musikalsatsningen hittils på Uppsala stadsteater.
– Den blir ett fyrverkeri utan dess like, säger han.
Han säger även att det som förenar de olika föreställningarna i spelåret 2016/2017 är överlevnad.
– På ytan är föreställningarna olika, men hur man hittar kraften tillbaka är ett bärande element.
Sista programmet för Tunström
I juni 2016 kommer den nuvarande teaterchefen Linus Tunström efterträdas av Petra Brylander. För tillfället chef på Malmö stadsteater. Programmet kommer med andra ord bli Linus Tunströms sista avtryck på Uppsalas stadsteater – för nu.
– Det är naturligtvis en jättedubbel känsla. Jag älskar jobbet, teatern och arbetskamraterna. Under de senaste nio åren har den här teatern utvecklats otroligt mycket. Det har varit en fantastisk tid och jag kommer sakna den, men jag måste också röra på mig i livet och har massor av saker framför mig så jag hinner inte vara så sentimental. Det är roligt att lämna en teater efter sig som är ekonomiskt stark och en stor ensemble som gör massor av spännande saker. Det är som att lämna festen på topp!
Spelåret
2016
- 9/9, Natten är dagens mor, Stora scenen
- 17/9, Egenmäktigt förfarande, Lilla scenen
- 8/10 ,Den goda människan i Sezuan, Stora scenen
- 12/11, Spelman på taket, Stora scenen
- 3/12, Det är inte hela världen, Lilla scenen
2017
- 19/1, Främling, Stora scenen
- 26/1, Nattens gudinna, Ettan
- 4/2, Dansteater av Birgitta Egerbladh, Stora scenen
- 11/2, Verklighetens folk, Lilla scenen
Fler föreställningar kommer tillkomma under våren, meddelar Stadsteatern.