Efter veckor av leveransproblem började Axfood – som äger bland annat matkedjorna Willys, Hemköp och Tempo – under onsdagen och torsdagen fylla de butikshyllor som har gapat tomma i bland annat Uppsala och Stockholm.
Bakom problemen ligger driftstörningar i det automatiserade lagret i Bålsta, vilket bland andra Dagens Nyheter har rapporterat om.
– Vi ser att många av åtgärderna vi vidtagit har gett effekt och att leveranserna från lagret nu är igång. Vi skickar 3 000 pall torrvaror varje dag till de här berörda butikerna, så vårt mål är att så fort som möjligt komma ikapp, säger Magnus Törnblom, presschef på Axfood.
Kan kompenseras för problem
Hur mycket driftstörningarna har kostat i utebliven försäljning vet man ännu inte.
Kommer butikerna som drabbats kompenseras ekonomiskt?
– Det är en diskussion som vi får ta, men det tar vi med butikerna.
I klippet ovan: Axfood om leveransproblemen som orsakat tomma hyllor i matbutiker.