Som SVT tidigare rapporterat om får Uppsala kommun ta emot klagomål på elsparkcyklar från stadens invånare nästan varje dag. I nuläget finns det specifika parkeringsytor, men trots det fortsätter problemen.
– Ett maxtak skulle kunna begränsa problemen som finns med felparkerade sparkcyklar. Vi tittar på andra kommuner för att hitta en bra lösning för Uppsala, säger Tove Västibacken.
Men ännu finns inga konkreta planer om att ha ett tak för elsparkcyklar. Men enligt ordförande i gatu- och samhällsmiljönämnden, Rafael Waters (S), hålls ett öga på utvecklingen.
– Vi är inte riktigt där ännu, men det finns intresse hos flera företag att etablera sig i Uppsala så det kan ju hända att det blir ett ökat antal elsparkscyklar i Uppsala och det måste vi följa, säger Rafael Waters.
SVT har även, utan resultat, försökt nå ett elsparkcykelföretag som i en tidigare debattartikel i UNT motsatt sig förslaget med ett tak för fordonen.
I artikeln skriver de: ”Att begränsa antalet elsparkcyklar vore fel väg att gå.” Istället föreslår de en ”koncessionsupphandling, vilket i korthet innebär att man, utan kostnad för kommunen, ställer upp en rad krav som operatörerna måste efterleva för att få verka i staden”.
I klippet: Så stort kan taket på elsparkcyklar bli i Uppsala, berättar Tove Västibacken.