Den 1 september 2020 förde allmännyttiga Sigtunahem över hela sin bostadskö till nystartade Sigtuna bostadsförmedling. Samtidigt infördes en avgift på 250 kronor per år, medan det tidigare var gratis.
Från Sigtunahems sida var tanken att få en bättre bild av hur många av de 67 000 personerna i kön som verkligen var intresserade av en bostad. 50 000 personer försvann ur kön. Vilket tidningen Mitt i Sigtuna också rapporterat om.
Påminnelse gick till skräpmapp
Problemet var bara att av dessa 50 000 fanns det ett antal personer – hur många går inte att säga nu – som inte alls vill lämna kön. De hade bara inte nåtts av informationen att det var dags att betala.
– I mejlet om det fanns det en länk. Som kunde göra att mejlet gick direkt till skräpmappen, säger Erik Langby (M), ordförande i Sigtuna bostadsförmedling.
Bostadsförmedling byter fot
När upprörda Sigtuna- och Märstabor hörde av sig om de strukits i kön blev beskedet att deras kötid inte gick att återskapa.
Deras uppgifter hade raderats enligt datadirektivet GDPR, som förbjuder lagring av personuppgifter utan medgivande.
Men nu kovänder Sigtuna bostadsförmedling – och säger att det kan finnas hopp om att få sin kötid tillbaka. I de egna e-postservrarna syns vilka man har mejlat till.
– Vi ska ha styrelsemöte om en vecka, och då verkligen gå igenom om det finns något vi kan göra, säger Erik Langby (M).
Hör mer i klippet ovan.