När han överblickar skolvärlden i Uppsala ser Magnus Blixt mycket positivt såsom proffsighet, stolthet över läraryrket och en stark förankring i universitetsvärlden. l sin nya roll som verksamhetsutvecklare vill han bort från de enkla lösningarna inom skolan.
Ett område han vill förändra är klassrummets utformning.
– Just i den fysiska läromiljön finns det en hel del att jobba med. Vi måste titta på varför vi gör som vi gör. Att sitta hårt på en stol mår ingen bra av. Jag läser helst i en hängmatta, och det fungerar rätt bra. Så vad säger att det inte kan fungera i ett klassrum, säger Magnus Blixt.
”Många fixar inte skolan som den ser ut idag”
Han menar att variation är stimulerande både för barnen och lärarna och hjälper till för att hitta fokus.
– Det är viktigt med variation och balans. Och att man från dag till dag kan få känna efter hur man trivs bäst i sin lärande miljö. För många fixar inte skolan som den ser ut idag, och det måste vi göra något åt.
Magnus Blixt ser också utvecklingspotential när det kommer till det digitala.
– Digitalisering är ingen fråga längre. Och det finns en hel del att göra och implementera där med.
I klippet ovan ställer vi sju snabba frågor om skolan till Magnus Blixt. Titta hur han svarar.
Mer om Magnus Blixt
Yrke: ny verksamhetsutvecklare på utbildningsförvaltningen i Uppsala.
Personligt: är en 48-årig trebarnspappa som dansar folkdans och har skrivit en bok om balans i skolan.
Erfarenhet: 18 år som lärare och två år som skolledare.
Därför blev han lärare: ”Jag hade en magister som var sådär lysande spännande och sen började jag leka lärare i lekstugan inför min syster och hennes kompisar, och på den vägen är det.”