I Uppsala är det 43,7 procent av de som tar teoriprovet, oavsett kön, som klarar det. Men det är skillnad mellan män och kvinnor. Kvinnor klarar sig i regel bättre på teorin än män. 40,3 procent av männen klarar proven, medan det är 49 procent av kvinnorna som gör det. Siffrorna mellan januari till september i år.
– Vår uppfattning är att kvinnor förbereder sig mer. Pluggar och så, säger Berit Johansson, förbundsordförande för
Sveriges Trafikutbildares riksförbund.
”Kvinnor tjänar bättre”
Är det enda förklaringen?
– Jag brukar dra ett gammalt skämt när den frågan kommer upp: 'Kvinnor tjänar mer än män. Om inte så förstår jag inte hur kvinnor kan ha råd att plugga till körkortet så mycket mer än vad män gör', säger Johansson och skrattar.
– Nej men ett övergripande skäl är att man har en övertro till sin egen förmåga och underskattar provet, fortsätter hon.
Under de senaste fem åren har skillnaden mellan könen legat någorlunda konstant. Kvinnorna har hela tiden varit bättre när det kommer till andelen godkända prov.
”Inte svårt”
Berit Johansson understryker att om man ska boka in ett teoriprov, eller förarprov för den delen, ska man vara helt förberedd. Oavsett kön.
– Om man är förberedd är det inte svårt. Det är ingen vetenskap att klara ett teoriprov.
Samtidigt är antalet godkända prov i stort på nedgång sett till riket. Till och med september i år har bara 43,8 procent av alla genomförda kunskapsprov för B-körkort godkänts. Siffran är inte bara klart sämre än föregående år (45,2 procent) utan också den sämsta sedan Trafikverket började föra statistik 2004.
– Det är på tok för låga siffror! Ambitionen måste vara att siffrorna måste upp. Sen kommer vi aldrig nå 100 procent. Man kan vara stressad inför situationen eller göra ett mindre misstag. Men mellan 40 och 50 procent är för lågt, säger Berit Johansson.
Trafikverket utreder
Den negativa utvecklingen är så påtaglig att Trafikverket och Transportstyrelsen har tvingats se över hela förarutbildningssystemet för personbilskörkort. I mitten av december ska rönen presenteras.
– Det handlar om att ambitionen är att det ska finnas fler trafiksäkra och miljömedvetna förare ute på vägarna i framtiden.