– Ja det som märks i första hand är bullret. Jas är som en formel 1-bil utan ljuddämpare, och det hörs ju. Nu när det är kallt får vi också inversion vilket gör att det hörs ända in till stan, säger Olle Torbratt, flygplatschef vid Ärna.
Han säger också att Uppsalaborna kommer att få vänja sig vid buller betydligt oftare framöver.
– Ja, nu när vi gått till att vara ett krigsförband kommer vi betydligt oftare att använda Ärna för olika typer av uppdrag och övningar, eftersom flygplatsen fått en mer strategisk betydelse, säger Torbratt.
Under den här veckan och veckan innan har exempelvis luftstridspiloter från Luleå växlat bas till Uppsala, för att under två veckor flyga i luftrummet ovanför Uppland och träna på olika scenarier.
Är det ovant att flyga vid en nya bas?
– Det är inte alls speciellt ovant, särskilt inte med det arv Uppsala har med en stridsflygsdivision som var placerad här för några år sedan. Infrastrukturen är väldigt bra så det är egentligen bara för oss att jacka in här och göra det vi dagligdags gör på hemmaplan, säger stridspiloten Martin.
Trots mer buller säger Försvarsmakten att den ökade aktiviteten på Ärna ska rymmas inom det miljötillstånd som finns redan idag. Och piloterna försöker att tänka på bullret när de ger sig iväg upp i det blå.
– Det finns fastställda utflygningsvägar för flygplatsen, som gör att vi svänger vid en viss punkt, vi åker på en specifik höjd och dylikt för att undvika områden som är känsliga för buller.