Byggprojektet handlar om att göra om järnvägskorsningarna vid S:t Persgatan och S:t Olofsgatan i centrala Uppsala. I planen ingår bland annat att bygga en park, två tunnlar, en ny cykelbana och fyra gång- och cykelbroar.
– Vi behöver öka säkerheten vid järnvägskorsningarna. Idag är det en av Sveriges farligaste och det vill vi ändra på, säger Sebastian Häger, projektledare vid Uppsala kommun.
Svårare att ta sig till centrum
Istället för södra Österplan har Uppsala kommun upprättat en parkering vid Hovstalängan längs med Kungsgatan. Parkeringen vid norra Österplan försvinner inte helt, men kommer att vara stängd i perioder under bygget.
– Till en början blir det svårare att ta sig in till centrum, men när projektet är klart kommer det bli enklare eftersom köerna vid bommarna försvinner, säger Sebastian Häger.
I klippet: Följ med till Österplan och hör bilisternas reaktioner på att parkeringen försvinner.
OMBYGGNATION AV ÖSTERPLAN
Detta händer framöver vid Österplan:
29 augusti 2024: Parkeringen vid Österplan stänger.
2 september 2024: Byggarbetet vid Österplan inleds. Maskiner och material kommer på plats.
December 2024: Korsningarna vid S:t Persgatan och S:t Olofsgatan stängs för all trafik. Det gäller bilister, cyklister och gående som behöver använda sig av andra vägar.
Under 2025: Fokus på arbetet med järnvägen. En järnvägsbro och ett nytt vändspår anläggs. När de nya broarna är i drift kommer arbetet med tunnlarna att inledas.
Under 2026: Arbetet med tunnlarna fortsätter, samt en ny gång- och cykelväg anläggs.
Källa: Uppsala kommun.