Nu får patienter i Uppsala län möjligheten att chatta med vårdpersonal via 1177. Foto: SVT

Ny chatt ska förenkla för patienter

Uppdaterad
Publicerad

Invånarna i Uppsala län blir först i landet med att kunna chatta med sjukvårdspersonal via Vårdguiden 1177. Tjänsten fungerar både via dator och mobiltelefon.

Chattfunktionen är ett projekt som ska pågå under hösten och syftet är att göra vården mer tillgänglig.

– Man ska i lugn och ro kunna fylla i sina symptom och slippa stå i telefonkö. Sedan görs en sammanställning i textform för vidare bedömning, säger David Borgestig, verskamhetsutvecklare på Region Uppsala.

Region Uppsala har bedömt att en chatt inte äventyrar patientsäkerheten.

– Sjuksköterskan eller läkaren ska känna sig trygg i sin bedömning av patienten. Gör man inte det får man ta kontakt via telefonen – eller fysiskt – precis som vanligt, säger David Borgestig.

Men finns det en risk att patienter utnyttjar tjänsten för att till exempel enkelt komma över receptbelagda läkemedel?

– Det finns en risk, men det krävs ju även här en medicinsk bedömning. Men vi får utvärdera sedan och se hur det fungerat – vi får ju samtidigt en möjlighet att se vad våra invånare söker vård för, säger David Borgestig.

Ska få svar inom en timme

Chatt-tjänsten ska vara bemannad mellan klockan 8 till 21 på vardagar och på helgerna 8-16. Det går att få en inloggning via talsvar på 1177 eller över nätet på 1177.se.

Den som ställer frågor i chatten ska få svar av en sjuksköterska inom en timme.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.