Chattfunktionen är ett projekt som ska pågå under hösten och syftet är att göra vården mer tillgänglig.
– Man ska i lugn och ro kunna fylla i sina symptom och slippa stå i telefonkö. Sedan görs en sammanställning i textform för vidare bedömning, säger David Borgestig, verskamhetsutvecklare på Region Uppsala.
Region Uppsala har bedömt att en chatt inte äventyrar patientsäkerheten.
– Sjuksköterskan eller läkaren ska känna sig trygg i sin bedömning av patienten. Gör man inte det får man ta kontakt via telefonen – eller fysiskt – precis som vanligt, säger David Borgestig.
Men finns det en risk att patienter utnyttjar tjänsten för att till exempel enkelt komma över receptbelagda läkemedel?
– Det finns en risk, men det krävs ju även här en medicinsk bedömning. Men vi får utvärdera sedan och se hur det fungerat – vi får ju samtidigt en möjlighet att se vad våra invånare söker vård för, säger David Borgestig.
Ska få svar inom en timme
Chatt-tjänsten ska vara bemannad mellan klockan 8 till 21 på vardagar och på helgerna 8-16. Det går att få en inloggning via talsvar på 1177 eller över nätet på 1177.se.
Den som ställer frågor i chatten ska få svar av en sjuksköterska inom en timme.