Resultatet kommer från en avhandling gjord av Mikael Thelin, doktorand i kulturgeografi vid Uppsala universitet. I den har han undersökt vad som får elever att välja en viss gymnasieskola.
– Min hypotes var att flera faktorer spelar in. Det jag har kommit fram till är att elever främst väljer skola efter program och kunskapsrykte, men också efter saker som är irrelevanta när det kommer till själva kvaliteten på utbildningen.
Skiljer sig utifrån betyg
Enligt Mikael Thelins studie tenderar elever med högre betyg att välja skola efter kvaliteten på utbildning, medan elever med lägre betyg tenderar att välja skola utifrån exempelvis avstånd, om de får en surfplatta eller efter vad kompisarna väljer. Resultaten i avhandlingen lyfter också frågan gällande hur skolor agerar för att möta elevernas preferenser – exempelvis hur de marknadsför sig.
– Tidigare studier av skolors marknadsföring visar att de sällan lyfter fram lärares kompetens. Istället marknadsför man ofta det som ligger utanför utbildningen, exempelvis att eleverna får en dator eller möjligheter att utöva en sport.
– Vi lever i ett kunskapssamhälle och där skolan spelar en viktig funktion. Därför är det viktigt att titta på hur elevernas preferenser påverkar skolorna och hur skolorna påverkar elevernas preferenser, säger Mikael Thelin.
I klippet ovan kan du höra några elever som går på gymnasiet i Uppsala berätta om hur de tänkte när de valde gymnaisum.
Så genomfördes studien
– Datainsamlingen baseras på svar från omkring 1500 elever i årskurs 9 i hela Sverige – från Kalix i norr till Kävlinge i söder.
– Studien bygger på en så kallad conjointundersökning. Det innebär att de som deltar i undersökningen får värdera en hypotetisk produkt, i det här fallet fick de värdera skolor. Därefter analyseras svaren för att belysa hur enskilda faktorer värderas.