Just nu sitter tjänstemännen på Region Uppsala och räknar på hur mycket förseningen av bussdepån har kostat. Enligt vad SVT Nyheter Uppsala erfar kan stilleståndskostnaderna landa på mellan 100 och 200 miljoner kronor. Det här är kostnader som inte uppkommit om bygget framskridit enligt plan.
Men de extra pengarna ska finnas i projektbudgeten, enligt Björn Owe Björk (KD), och miljonsmällen i Fyrislund ska inte påverka annan verksamhet.
– Det är pengar som vi har i vår ordinarie plan, så det är inte ett bekymmer. Problemet är att skattebetalarna har lidit en skada av att man inte har kunnat hålla den kvaliteten som vi har beställt.
För en dialog om extrakostnader
Björn-Owe Björk (KD) berättar att man nu för en dialog med företaget WSP om de extrakostnader som, enligt Region Uppsala, uppkommit till följd av bristande leverans. SVT Nyheter Uppsala har under dagen varit i kontakt med WSP. Svaret från företaget är att man för diskussioner om kritiken direkt med Region Uppsala och att man inte, i nuläget, vill kommentera den processen.
Region Uppsala har riktat udden mot generalkonsulten och kommer att kräva ersättning för vad förseningen kostat. Men frågan är vilket ansvar som fastighets- och servicenämnden har för den uppkomna situationen. Borde man ha agerat tidigare?
I klippet svarar fastighets- och servicenämndens ordförande Björn Owe Björk (KD).
Nya stadsbussdepån
Region Uppsala har gett byggentreprenören HENT i uppdrag att bygga Uppsalas nya stadsbussdepå i Fyrislund. Projektet är budgerat att kosta 850 miljoner kronor. Projektet omfattar cirka 11 000 kvadratmeter byggnadsarea och 62 000 kvadratmeter markarbeten fördelat på verkstads- och administrationsbyggnad, servicehall (inkl tvätthall), förrådsbyggnad, gasbyggnad samt 180 rampplatser för uppställning av bussar. Depån väntas kunna börja användas nästa sommar. I dag ligger Uppsalas stadsbussdepå mitt i Uppsala.
Källa: Byggbolaget HENT och Region Uppsala