I nästan 20 år har Thomas Rylander varit rektor för Valsätraskolan, som är en av de skolor som tar emot elever från friskolan Manar Al-Houda när de ska börja sjuan. Och på Valsätraskolan ser man tydligt att det finns problem med svenskkunskaperna bland eleverna från Manar Al-Houda.
Vad kan det få för konsekvenser?
– Ja, den första är att de inte kommer in på gymnasiet, om de inte har godkänt i svenska.
Hälften klarar inte godkänt i svenska
Valsätraskolan tar emot mellan fem och tio elever från Manar Al-Houda varje år. Enligt Thomas Rylander klarar runt hälften av eleverna därifrån inte att få ett godkänt betyg i svenska när de går ut årskurs 9. Och så har det sett ut de senaste åtta åren.
Även en annan skola som SVT Uppsala har varit i kontakt med känner igen bilden av de låga svenskkunskaperna hos eleverna. Men till skillnad från Valsätraskolan uppger den skolan att många av eleverna klarar godkänt i svenska i nian.
Pratar arabiska istället för svenska
Thomas Rylander har påtalat problemen för ansvariga på Manal Al-Houda. Samtidigt som han tror att skolan gör så gott den kan menar han att eleverna, som ofta har arabiska som modersmål, inte exponeras tillräckligt för det svenska språket.
Manar Al-Houdas rektor Martin Runtorp är medveten om problemen med svenskkunskaperna.
Varför klarar ni inte av att rusta eleverna ordentligt i svenska?
– Jag har ett ansvar för att det ser ut som det gör, men vi har elever med olika förutsättningar och vi försöker hela tiden att bli bättre, säger han.
Manar al-houda granskas av flera instanser
Friskolan Manar Al-Houda i Valsätra är föremål för två granskningar, som kommunen och Skolinspektionen står bakom. Skolan har även gjort en polisanmälan om trolöshet mot huvudman och en polisutredning pågår.
Mer om granskningarna av skolan hittar du här.