På Ärentunaskolan, i Storvreta, ger man eleverna läxor. Louise Plobeck som är lärare i svenska, engelska och tyska, anser att läxor är ett bra stöd i inlärningen när det handlar om att befästa kunskap.
– Jag tycker att det är att göra eleverna en björntjänst att invagga dem i tron om att man inte behöver hemarbete för då tror jag helt enkelt att den svenska kunskapsnivån skulle bli för låg, säger hon.
Mindre tid till läxor
Louise Plobeck har märkt av att dagens elever har allt mindre tid att göra sina läxor, bland annat på grund av sina fritidsaktiviteter. Så är det ibland för sjundeklassare Ellie Olsson, som både rider och spelar innebandy på fritiden.
Vill motverka ojämlikhet
Då många elever inte får hjälp av sina föräldrar hemma, kan det leda till att skolan inte blir lika för alla. För att motverka det problemet erbjuder Ärentunaskolan eleverna att få hjälp med uppgifter som de har svårt för i skolan, under något som skolan kallar för ”måltid” – en tid eleverna kan använda för att uppnå sina mål.
– Jag tycker att det är ganska bra för att man då kan ta igen om man ligger efter med till exempel matte, säger Ellie Olsson.
Mål istället för läxor
På Kunskapsskolan i Uppsala, får eleverna inte traditionella läxor. Istället sätter eleverna upp mål tillsammans med sina handledare, som de ska nå varje vecka.
– Vi försöker skapa förutsättningar för att eleverna ska kunna nå de mål de själva har satt upp, under skoltimmarna. säger Kerstin Larsson, rektor på Kunskapsskolan.
Kunskapsskolans arbetssätt passar niondeklassaren Simon Pisler, som bytte till Kunskapsskolan från Ärentunaskolan.