Syftet med de planskilda korsningarna är att all trafik som går tvärs järnvägen ska ledas om i tunnlar och för trafiken över ska broar byggas, för fotgängare och cyklister.
Det för att förbättra säkerheten och framförallt framkomligheten vid korsningarna.
– Uppsala stad har växt ur den här lösningen med bommar och tågtrafiken är så tät där vid rusningstrafik att det också riskerar att bli spårspring. Som också blir ett arbetsmiljöproblem för tågförarna när folk rör sig på spåren. Därför vill vi få bort den här typen av bommar i tätort, säger Mikael Ringkvist, projektledare på Trafikverket.
Tågtrafiken är intensiv i korsningarna och bommarna är nere 40 procent av tiden under rusningstid.
”Jättefrustrerande”
Lena Karlsson bor alldeles intill järnvägskorsningen vid S:t Persgatan och hon stressas av det.
– Jättefrustrerande och irriterande när man hör det här plinget. För man vet att ibland kan det komma flera tåg och man blir fast i 5-10 minuter, säger Karin.
Planeringen av projektet har tagit flera år och det var tänkt att byggandet skulle starta 2016, men blev uppskjutet ett år till då utredningen drog ut på tiden. Nu dröjer det ytterliggare fyra år till byggstart.
– Byggstarten hamnar 2021 enligt den plan vi har nu och det beror på att vi behövde backa i processen och ta fram en järnvägsplan, säger Mikael Ringkvist vid Trafikverket.
Trafikverket kommer efter årsskiftet ha ett samrådsmöte i Uppsala där man kommer prata med närmast berörda av ombyggnationen, som kommer orsaka störningar och ett stort ingrepp på miljön.