Från början skulle bygget ha dragit igång nästa år, men utredningen kommer att ta längre tid än beräknat. Därför måste byggstarten skjutas framåt mellan ett och tre år.
– Skälet är dels att Trafikverket vill göra en så kallad järnvägsplan. Vi har också sett möjligheterna att inrymma ett kombinerat cykel- och parkeringsgarage vid S:t Olofsgatan, säger Michael Eriksson som är avdelningschef för gata, park och natur på Uppsala kommun.
Parkeringsgaraget skulle bli under jord vid Österplan.
Broar längsmed järnvägen
Korsningarna ska byggas om och bli planskilda, så att trafiken leds i tunnlar under järnvägen. Man vill därför också bygga broar över tunnlarna för fotgängare och cyklister på östra sidan parallellt med järnvägen.
Ombyggnationen av korsningarna har länge varit en viktigt fråga för Uppsala kommun.
– Det är ju ett hinder i öst-västlig riktning. S:t Per är ett viktigt cykelstråk och S:t Olof ett viktigt trafikstråk, säger Michael Eriksson.
Hoppas på byggstart 2017
Kommunen vill nu att Trafikverket tittar på de tekniska lösningarna för korsningarna och för ett parkeringshus.
– Det gäller att hitta den tekniska smärtgränsen. Om vi kan få till ett parkeringsgarage kan det vara viktigt att vänta in den här utredningen, säger Michael Eriksson.
Ombyggnationen kommer att orsaka störningar och innebära ett stort ingrepp i stadsmiljön. Förhoppningen är att den ska starta under 2017.