– Det medför ju alltid en livsfara att beträda ett spårområde, det måste man ha i åtanke, säger Pelle Nellberg och påminner om olyckan i Köping i september. En person omkom när denne korsade järnvägen trots att bommarna var nere och ett tåg passerade i hög fart.
Att gå över järnvägen när bommarna är nere är dessutom olagligt och ett brott mot järnvägslagen. Det heter olovligt beträdande av spårområde och kan medföra 3 000 kronor i böter.
I vissa fall kan det till och med medföra fängelsestraff om man beträder ett spårområde. Det händer också att kollektivtrafiken försenas eller stoppas helt på grund av personer som befinner sig på spårområdet.
– Vi får i tid och otid rapporter om att folk beträder järnvägsspåret, säger Pelle Nellberg.
”Spåret ska aldrig beträdas”
Bommarna i plankorsningarna i centrala Uppsala är nere 40 procent av tiden mellan 7 och 9 på vardagar. Trafikverket planerar att bygga planskilda korsningar, men projektet har skjutits upp flera gånger. Planerad byggstart i dagsläget är tidigast 2024.
– Jag förstår att man tröttnar, men jag kan bara starkt poängtera att beträder du spårområdet är det förenat med livsfara. Jag skulle aldrig få för mig att krypa under bommarna, säger Pelle Nellberg.
Han tillägger att om det fel på bommarna kommer det alltid personal som lotsar folk över spåren.
– Man kan inte ta för givet att det är fel på bommarna. Spåret ska aldrig beträdas.
Utdrag ur järnvägslagen (2004:519)
9 kap 1 § Utan infrastrukturförvaltarens eller ett järnvägsföretags tillstånd får inte någon beträda spårområdet för järnväg utom på platser där det klart framgår att allmänheten har tillträde.