Rickard Malmström (MP), Erik Pelling (S), och Mattias Gyllenswärd vid Trafikverket gjorde en gemensam insats vid första spadtaget för de nya tunnlarna. Foto: SVT

Första spadtaget för två tunnlar under järnvägsspåren

Uppdaterad
Publicerad

Två nya tunnlar ska göra att Uppsalabor slipper fastna vid järnvägskorsningarna i centrala Uppsala. Men än får man vänta några år eftersom järnvägsarbetena, som har skjutits upp flera gånger, drar igång tidigast 2024.

På torsdagsmorgonen togs det första spadtaget för att anlägga planskilda korsningar på S:t Persgatan och S:t Olofsgatan. Spadtaget innebär att Trafikverket påbörjar förberedande arbeten såsom att lägga om ledningar kring projektet.

Syftet är att förbättra framkomligheten och trafiksäkerheten kring de två korsningarna genom att anlägga tunnlar för trafik under järnvägsspåren. Samtidigt ska fyra cykelbroar anläggas parallellt med och på vardera sida av järnvägen, vilket blir Uppsala kommuns uppgift.

Riskerat livet för att ta sig över

I dagsläget är bommarna nedfällda 40 procent av tiden på vardagar mellan klockan 7 och 9. De nedfällda bommarna har bland annat lett till att personer riskerat livet för att ta sig över järnvägsspåren.

Från början skulle arbetet med att bygga om korsningarna ha dragit igång 2016, men det har skjutits upp flera gånger. Själva järnvägsarbetena är planerade att inledas tidigast 2024.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.