Trots en ökning på 65 procent av antalet publika laddstolpar uppfyller inte Uppsala län efterfrågan. Statistiken från Riksförbundet M Sverige visar att det saknas 400 laddstolpar i länet.
Antalet publika laddstolpar har under de två senaste åren ökat med 65 procent. Från 150 år 2020 till 247 stycken år 2021. Men det är inte tillräckligt i jämförelse med antalet laddbara bilar i länet, något som UNT var först med att rapportera.
– Konsumenter har gjort sin del och investerat i de här produkterna, men sen krävs det också att alla aktörer i samhället bygger publika laddstolpar så att det går att ladda bilarna, säger Carl-Erik Stjernvall, teknisk expert på Riksförbundet M Sverige.
Fler köper laddbara bilar i länet
Antalet laddbara bilar Uppsala län har ökat med mer än hälften sedan i fjol. Enligt rekommendationer från EU bör det finnas en laddstolpe per tio laddbara bilar, vilket innebär att det saknas omkring 400 laddstolpar i Uppsala län.
– Hyresvärdar, fastighetsägare, arbetsplatser och kommunen. Det finns inte en aktör som är ansvarig för allt utan alla har del i det här. Kommunen gör en del men det behövs också att de privata initiativen blir fler, säger Rickard Malmststöm (MP).
Sverige har runt 250 000 laddbara bilar i dag och därför behövs 25 000 publika laddstolpar. Bara för att täcka dagens behov skulle alltså mer än 10 000 nya stolpar behöva byggas menar Riksförbundet M Sverige.
Stockholms län ligger också i botten, medan Gotland har störst tillgång på publika laddstolpar.
Se mer i klippet ovan.
Laddstolpar i Uppsala län
Personbilar
2020 – 165 057
2021 – 167 999
Laddbara bilar
2020 – 4132
2021 – 6420
Publika laddstolpar
2020 – 150
2021 – 247
Här är antalet publika laddstolpar för lågt:
- Uppsala län
- Stockholms län
- Skåne län
- Örebro län
- Jönköpings län
- Kronobergs län
- Hallands län
- Västmanlands län
- Västra Götalands län
- Södermanlands län
- Norrbottens län
- Västerbottens län
- Blekinge län
- Östergötlands län
Källa: Riksförbundet M Sverige, Powercircle, (elbilsstatistik.se) Trafa