Emma Tranströmer besökte servicecentret i helgen för att lämna in sin deklaration, men då var det stängt. Hon och flera andra som vad där i samma ärende förvånades då över att det inte fanns någon brevlåda där man kunde lämna in sin deklaration.
– Jag tycker det är bedrövligt rent ut sagt, säger hon.
Varför har du väntat så länge med att lämna in din deklaration?
– Skatteverket hade inte skickat några deklarationsblanketter så jag var i kontakt med dem och fick inte blanketterna förrän i fredags.
Problem med långa köer
Flera personer har vittnat om att köerna till servicecentret i Uppsala varit långa, även när de varit där i andra ärenden.
– Kö utanför, kö inne i lokalen som ledde fram till en dator med en person på distans på skärmen. Hela besöket tog fyra timmar, berättar en person som varit i kontakt med SVT.
Statens servicecenter bekräftar att väntetiderna, i perioder, varit långa den senaste tiden.
– Vi jobbar på att korta väntetiderna – bland annat har vi ny personal under upplärning just nu, säger Malin Jonsson.
Samlade in i kön
Många deklarerar online, via sms eller via en ”vanlig” brevlåda. På 37 ställen i landet finns även tillfälliga brevlådor där man kan lämna in sin deklaration, men ingen sådan låda finns i Uppsala.
– Det är Skatteverket som beslutar om var deklarationsbrevlådorna ska finnas. Det finns många andra sätt att deklarera på och vi vill inte heller att folk ska stå och köa. Just därför så var vi ut och samlade in deklarationer i kön, säger Malin Jonsson, kontorsområdeschef på Statens servicecenter.
Se den långa deklarationskön i klippet.