Räkna med debatt på workshopen i dag om Skolhus för lärande, som arrangeras av Lärarnas Riksförbund i Uppsala. För även om det finns problem med glas i skolans innemiljö, så anser Lina Swanberg, skolarkitekt på Tengbom arkitekter, att det också finns fördelar.
– Den stora anledningen till att det byggs med glas intill klassrum är för att öka tryggheten och minska riskerna för mobbning, säger Lina Swanberg.
Tanken med att öppna upp klassrum är för att lärarna ska ha koll på vad som händer i korridoren, och därmed bidra till att minska riskerna att någon utsätts, enligt Lina Swanberg.
LR håller inte med
Katarina Reineck, Lärarnas riksförbund, håller inte med om att det här är en bra metod.
– Alla aspekter ska beaktas. Men skolan är primärt en instiutution för inlärning, och om man störs i den är det inte bra. Jag anser att man att man får lösa tryggheten på skolan på annat sätt än att lärare ska vakta under lektionstid.
– Dessutom ökar i samhället och i synnerhet bland ungdomar – de behöver möjligheter att avskärma sig och få en lugn miljö.
Lina Swanberg håller med om att det inte är optimalt att klassrum har fönster ut mot en passage.
– Men på moderna skolor så jobbar man med så kallade hemvister där olika lärmiljöer finns och där pedagogerna ska kunna ha uppsikt. Där är glas en fördel. Det handlar om planering av skolan – att göra rätt avvägningar, säger hon.
Funktionsprogram lägger grund för skolan
Just nu håller Uppsala kommun på och jobbar fram ett s k funktionsprogram – ett dokument som ska ligga till grund för hur skolor utformas i kommunen.
– Skolor måste alltid byggas med elevers möjligheter att lära sig i fokus, säger Helena Hedman Skoglund (L), ordförande i utbildningsnämnden.
I det nya funktionsprogrammet öppnar hon upp för att ta in personalens synpunkter, men även vad forskningen säger om barns behov vid inlärning.
Barn ska inte störas i skolan?
– Vill vi höja kunskapsresultaten måste vi se till att skolorna hjälper till med det med sin utformning.