Inga fasta skyltar alls i hallar som används av skolor, och tuffare regler för att få ut sitt budskap i nya CIK-hallen, Centrum för idrott och kultur. Så kan man sammanfatta det förslag om nya reklamregler som kommunstyrelsen ska besluta om i nästa vecka.
Inne i ett av förråden i CIK-hallen plockar skridskotränaren Britta Lästh bland hockeytrunkarna. I 17 år var hon med och kämpade för att Knivsta skulle få en egen ishall. Den kampen är hon glad att hon tog, men nu är hon orolig att det ska bli för dyrt för barn att lära sig att åka skridskor.
– Jag gör det här för barnen, och nu är jag rädd för att vi få höra avgifterna om vi inte kan dra in pengar från sponsorer. Det gör att alla inte kommer att ha råd, säger hon, säger Britta Lästh, Knivsta IS.
Fasar ut fasta skyltar
Boo Östberg (C) är förste vice ordförande i kommunstyrelsen och är en av dem som är för de nya reklamreglerna.
– Vi går från fast till rörlig reklam. Föreningar kommer att ha möjlighet att sätta upp reklam i samband med aktiviteter, rollups(banderoller) och rörlig reklam via dator.
Men barn möts ju av reklam överallt – är det så farligt att de ser en skylt i idrottshallen?
– Vi ser inte det som kommunens uppdrag att exponera barn för reklam, säger Boo Östberg.
I videon ser du mer om hur reklamreglerna slår mot barn- och ungdomsverksamheterna.