– Att vi går omkring med telefoner med kamera stimulerar att tillverka iögonfallande semlor, säger Richard Tellström.
Han menar att konditorierna drar nytta av det för att få spridning i sociala medier.
Den bilden bekräftas av konditor Johan Landing. Han började baka semlor klockan två på tisdagsmorgonen och hade på förmiddagen hunnit baka 6 400 semlor. Av dem var 1 000 specialsemlor, såsom chokladsemla och blåbärssemla.
– Man måste förnya sig och hitta på nåt kul så att man syns hela tiden. Det har blivit viktigare och viktigare att man syns och hörs i sociala medier, säger Johan Landing.
”Kul att minnas ovanliga semlor”
De tre vännerna Linda Lundqvist, Annie Svensson och Johanna Lindeberg har dagen till ära köpt tre olika semlor.
– Roliga smaker, roliga kombinationer. Det var kul att testa nåt nytt, men jag älskar den traditionella semlan, säger Annie Svensson.
De fotograferar sina semlor, men det är inget de brukar göra i vanliga fall.
– När det är ovanliga semlor är det kul att minnas dem, säger Johanna Lindeberg.
Hör Richard Tellström prata om sambandet mellan nya versioner av semlor och smarta telefoner i klippet ovan.