Måltidsforskaren Richard Tellström menar att varianter av semlor skapas på grund av de smarta telefonerna och att man vill synas på sociala medier – en bild som bekräftas av konditor Johan Landing. Foto: SVT

Forskaren: Sociala medier sporrar nya semmeltrender

Uppdaterad
Publicerad

De senaste tio åren har det dykt upp en uppsjö av olika semlor. Måltidsforskaren och Uppsalabon Richard Tellström menar att det här hänger ihop med vår användning av smarta telefoner i sociala medier.

– Att vi går omkring med telefoner med kamera stimulerar att tillverka iögonfallande semlor, säger Richard Tellström.

Richard Tellström Foto: SVT

Han menar att konditorierna drar nytta av det för att få spridning i sociala medier.

Den bilden bekräftas av konditor Johan Landing. Han började baka semlor klockan två på tisdagsmorgonen och hade på förmiddagen hunnit baka 6 400 semlor. Av dem var 1 000 specialsemlor,  såsom chokladsemla och blåbärssemla.

– Man måste förnya sig och hitta på nåt kul så att man syns hela tiden. Det har blivit viktigare och viktigare att man syns och hörs i sociala medier, säger Johan Landing.

Johan Landing Foto: SVT

”Kul att minnas ovanliga semlor”

De tre vännerna Linda Lundqvist, Annie Svensson och Johanna Lindeberg har dagen till ära köpt tre olika semlor.

– Roliga smaker, roliga kombinationer. Det var kul att testa nåt nytt, men jag älskar den traditionella semlan, säger Annie Svensson.

Linda Lundqvist, Annie Svensson och Johanna Lindeberg trotsade nordanvinden och gav sig ut för att äta semlor på fettisdagen. Foto: SVT

De fotograferar sina semlor, men det är inget de brukar göra i vanliga fall.

– När det är ovanliga semlor är det kul att minnas dem, säger Johanna Lindeberg.

Hör Richard Tellström prata om sambandet mellan nya versioner av semlor och smarta telefoner i klippet ovan.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.