Uppsala kommun vill ligga i framkant när det gäller digital kommunikation och framför allt vill de nå ut till fler, särskilt unga personer. Det är ett skäl till att de skaffat tre nya medarbetare som ska sommarjobba hos kommunen och lära dem mer om sociala medier.
När SVT Nyheter Uppsala hälsar på i kommunhuset pågår det undervisning. I skolbänken sitter kommunstyrelsens ordförande Marelene Burwick (S) för att lära sig kommunicera med ungdomar på ungdomars vis. Snapchat heter den senaste trenden bland de sociala medierna.
– Det här är en plattform där många i den yngre generationen befinner sig, då behöver också kommunen veta vad det handlar om och ta plats där, säger Marlene Burwick (S).
Sommarjobbsatsning
Alla anställda och förtroendevalda i Uppsala kommun har bjudits in att delta i undervisningen. Initiativet är en del av kommunens sommarjobbsatsning för ungdomar.
– Vi ska ge dem lite tips och lite saker som de bör tänka på för att ungdomar ska vilja läsa det som de lägger ut i sociala medier, säger sommarjobbaren Johan Fallberg som går på GUC.
Lättare att kommunicera
Alice Rosen tror att just Snapchat även kan göra det lättare för ungdomar att nå politikerna.
– Det är snabbt att kommunicera och det blir mer personligt, säger Alice Rosén som går på Ärentunaskolan.