Skillnaderna oroar Maria Törnhage, legitimerad logoped vid Akademiska sjukhuset.
– Det är inte bra att det är så olika, det blir ojämlikt.
Svårt tillgodogöra sig undervisningen
Och vad innebär det här för elever med språkstörning?
– Att elever inte få det stöd som gör att de kan tillgodogöra sig undervisningen.
Förslag om närvaro i skolan
Just nu pågår en nationell utredning kring elevhälsan, och i remissvaret från logopedförbundet finns förslaget om obligatorisk närvaro för logopederna i skolan.
I faktarutan nedan kan du se hur din kommun satsar på skollogopeder.
Videon: Därför vill hon att logopederna ska få mer plats i skolan
Logopederna i länet – kommun för kommun
Enköpings kommun
Två logopeder anställda som verkar i lågstadieteamet och ger grundskolestöd. Logopederna kan hjälpa skolor när det gäller handledning av och anpassning för barn med språkstörning. Resurserna räcker inte till att hjälpa elever med de här problemen på mellan- och högstadiet. Kommunen skriver att det finns en stor efterfrågan på logopedstöd.
Heby kommun
En av enheterna i kommunen har en anställd logoped på halvtid som stöttar barn med sråkstörningar. Någon centralt anställd finns inte av kostnadsskäl.
Håbo kommun
Har ingen logoped anställd. Det finns en centralt anställd språk-, läs- och skrivutvecklare som analyserar och kartlägger elevers behov. Vid behov av logoped skickas remiss till Region Uppsala. För elever med stora svårigheter finns en särskild språkklass.
Knivsta kommun
Finns en anställd logoped som arbetar främjande och förebyggande tillsammans med övriga elevhälsan. Logopeden arbetar både i förskolan och i grundskolan. Logopeden arbetar i första hand med att stötta pedagoger och med utvecklingsinsatser. Ingen individbehandling.
Tierps kommun
”Nej, vi har inga anställda skollogopeder. Logopedi regleras ej i skollagen utan är Regionens ansvar”, svarar Linda Gagner, rektor Högbergsskolans gymnasium, på SVT:s mejl.
Uppsala kommun
Har flera anställda logopeder, totalt handlar det om 13 tjänster på 22 skolor. Det finns sex logopedtjänster kopplade till den centrala barn- och elevhälsan. De kan ge stöd till skolorna kring elever med språk-, läs-, skriv- och räknesvårigheter. De lokala pedagogernas arbete leds av respektive skolas rektor.
På Pilskolan finns en särskild resursenhet där det finns möjlighet för elever med språkstörning att ha sin skolgång. Här finns logopeder anställda med erfarenhet av att arbeta med elever med språkstörning.
Älvkarleby kommun
En logoped anställd på 50 procent. Logopeden jobbar bland annat med handledning och fortbildning till personal som jobbar med barn med språkstörning.
Östhammar
Östhammars kommun har en skollogoped anställd på 30 procent. Tjänsten fördelas på 2 400 elever. Logopeden jobbar med kompetensutveckling av skolpersonal, bildstöd, vara ett bollplank till pedagoger med mera. Kommunen ser behov av att förstärka logopedresursen.