Region Uppsala har valt en annorlunda väg jämfört med många andra regioner i Sverige. Här bokas en tid åt patienten och sedan skickas en kallelse till denne om att infinna sig vid en viss vaccinationslokal på en utsatt tid. Därefter är det upp till den enskilde individen att av- eller omboka sin tid om man inte vill eller helt enkelt bara inte kan vid just den tiden.
– Vi tycker att det har fungerat väldigt väl så här långt. De som kommer till oss har blivit vaccinerade och vi har haft väldigt få återbud och därigenom har vi inte behövt förspilla vaccindoser i onödan, säger Mikael Köhler, hälso- och sjukvårdsdirektör i Region Uppsala.
Arbetssättet har man använt under de inledande vaccinationsfaserna. I ett senare skede, när yngre som inte är i riskgrupp ska vaccineras, kommer man att gå över till att låta befolkningen boka tider själva via 1177.
Problemet: Överbelastat callcenter
Något som däremot inte har fungerat helt felfritt är tillgängligheten för ombokning.
Dels ska det gå att göra via 1177 – men där är det sällsynt med lediga tider att boka om till. Utöver det ska det gå att boka om via Region Uppsalas callcenter – dit ringer man och sedan hjälper en handläggare till med att boka om tiden. Men även där har det varit svårt att komma fram. Region Uppsala är medvetna om problematiken och uppger att man vidtagit åtgärder för att förbättra tillgängligheten.
Hör hur regionen ska lösa problemet i klippet.