Speciellt bland 90-talisterna har myten om att mobilen tjuvlyssnar fått starkt fäste. Åtta av tio tror att så är fallet.
Internetstiftelsen: ”Tänker inte på alla bitarna”
– 90-talisterna den målgrupp som gör mest på nätet. De är otroligt intensiva i sin användning. Det betyder att de möter det här mycket mer än kanske den äldre målgruppen, säger Jannike Tillå, kommunikationschef på Internetstiftelsen.
Människor födda på 50-talet är inte så oroliga över frågan om mobilen tjuvlyssnar på oss eller inte. Generationen spenderar heller inte lika mycket tid på internet som 90-talistena.
– Det känns ju logiskt att det skulle vara att den tjuvlyssnar just när man upptäcker att man får annonser om sådant man precis pratat om. Så tänker man inte på de andra bitarna som faktiskt kartlägger och visar vem du är och vad du är intresserad utav, säger hon.
Så varför tror majoriteten av svenskarna på myten om mobilavlyssning i syfte att rikta reklam? I klippet svarar experten på tre frågor om myten och förklarar varför det känns som att mobilen ibland tjuvlyssnar på oss.
Hur många svenskar tror att deras mobil lyssnar på dem?
• Sex av tio svenskar tror att deras mobil tjuvlyssnar på dem för att det dyker upp reklam om det som de tidigare pratat om.
• Bland de födda på 60-talet eller senare tror majoriteten att mobilen tjuvlyssnar medan det är helt motsatta förhållanden bland de födda på 50-talet eller tidigare.
• Åtta av tio 90-talister tror att mobilen tjuvlyssnar på dem.
• Fler kvinnor än män tror att mobilen lyssnar på dem.
Källa: Internetstiftelsen.