2010 klubbade Uppsala kommun att bygga en ny bro över Fyrisån för att leda om trafiken från Islandsbron och på så sätt knyta ihop Uppsalas södra delar. 14 år senare invigdes den 40 meter långa bron med sång och ballonger under en grå och regnfylld himmel i slutet av april.
Bilarna började åka över men de tunga molnen verkade hänga kvar över bron.
Avstängd i närmare 300 timmar
Bara en vecka efter invigningen svällde bron i värmen och fastnade i uppfällt läge 3 maj.
Så förblev den i flera dagar.
Efter lite mer än en veckas jobb av leverantören Peab kunde bron åter öppnas den 14 maj. Men under sommaren så inträffade ytterligare fyra större avstängningar efter problem med både el och broklaffar.
Enligt Uppsala kommun har bron varit avstängd i närmare 300 timmar.
Fem haverier – noll krav
Trots haverierna står det nu klart att Uppsala kommun inte kommer att begära en enda krona från Peab.
– Vi har haft en dialog och de har åtgärdat problemen. I dag har vi en fungerande bro, säger Emil Enarsson.
De fem haverierna
Stopp 1:
3 maj: Broklaffen gick inte ned efter öppning. Utredning och kontrollprogram påbörjas av entreprenör. En del av konstruktionen sågas av. Totalt stopp: drygt en vecka
Stopp 2:
25 maj: Bommarna fastnade i stängt läge och gick inte att få upp. Problemet återställdes efter att man gjort om hela öppningsproceduren. Vi kan efter analysen konstatera att det inte är ett tekniskt fel som orsakat stoppet. Totalt stopp: drygt en timme.
Stopp 3:
1 juni: Elfel på en av elmotorerna, åtgärdades av beredskapspersonal. Totalt stopp: drygt fyra timmar.
Stopp 4:
27 juni: Broklaffen gick inte att stänga efter öppning. Entreprenör kallades ut omgående på plats för en åtgärd. Öppnades igen på morgonen efter för att sedan göra en ytterligare åtgärd under veckan. Totalt stopp: Drygt tre timmar.
Stopp 5:
2 augusti Elfel gjorde att det inte gick att fullfölja öppningen. Beredskapspersonal löste detta på plats. Totalt stopp: Fyra timmar.
Källa: Uppsala kommun