Trafikverket vill öka kapaciteten och säkerheten på Dalabanan, som börjar i Uppsala och fortsätter mot Borlänge och Mora.
Som ett led i arbetet skulle järnvägsövergångarna vid Börjegatan, S:t Olofsgatan och S:t Persgatan byggas om till planskilda korsningar – i Börjegatans fall genom en tunnel under spåren.
Fördelarna är flera, som att farligt spårspring minskar eller att bilar havererar på en övergång och sinkar tågtrafiken. Varken gående eller bilister tvingas vänta vid nedfällda bommar.
”Prioriteras inte just nu”
Men nu meddelar Trafikverket att man prioriterar bort tunneln under Börjegatan – tills vidare.
– Finansieringen för det här ska minska störningarna på tågtrafiken. Då prioriteras inte det här just nu, säger Charlii Enström, Trafikverkets projektledare.
Tunneln skulle ha varit klar 2025. Det finns inget nytt datum för när den ska byggas.
Klippet: Så reagerar Luthagenborna på beskedet.