Den nya bron över Fyrisån är dubbelfilig och ersätter den gamla bron som byggdes på 1920-talet. Den gamla bron var enkelfilig och var inte anpassad för de drygt 5000 fordon som varje dygn passerar över ån.
Läs mer: Invigning av nya Flottsundsbron
100 ton broklaff
För att möjliggöra att båttrafik kan passera bron kommer körbanan på över 100 ton att hissas upp med hjälp av ett så kallat panamahjul. Att man valt att använda sig av ett hjul och elmotorer beror på att man inte vill riskera att släppa ut någon hydraulolja i vattentäkten.
– Det vanligaste för den här typen av broar är att man använder hydraulik, men här har vi valt en lösning med elmotorer eftersom det är ett vattenskyddsområde. Vi vill inte ha oljor i anslutning till bron, säger Mikael Andersson, som är projektledare för brobygget.
I klippet ovan får SVT Nyheter Uppsala följa med ner i maskinrummet som ligger tre meter under Fyrisåns yta.