”Projektdirektiv för Uppsala central och Uppsala södra.” Så heter punkten som handlar om ombyggnaden av den befintliga stationen i Uppsala och bygget av den nya i Bergsbrunna en bit söderut. På tisdagen ska kommunstyrelsens arbetsutskott diskutera och komma fram med ett förslag på direktiv till kommunstyrelsen.
– Projektdirektivet innehåller mål, tidsplan och vilka resurser som krävs. Det sätter ramarna för det som ska göras, säger Erik Pelling (S), ordförande i kommunstyrelsen.
Mycket som ska få plats
Och det är mycket som ska in innanför de här ramarna: kontor, service, olika parkeringslösningar, plats för fler bussar och spårvagn. Plus två nya spår.
– Det är en svår ekvation, säger Erik Pelling.
Samtidigt som mycket förändras vill han ha kvar stationsområdet som en mötesplats. De öppna ytorna är viktiga.
– Jämfört med Stockholm har vi ett trevligare stationsområde. Stockholm har ett fint stationshus, men det är ingen plats man häger på. Och runtomkring ser det förskräckligt ut. Vi vill få in mer på stationsområdet i Uppsala, men det får inte ske på bekostnad av att vi tar bort parker.
Därför kommer möjligheterna att bygga över spåren att undersökas.
2029 ska de nya spåren vara på plats. Men redan till sommaren ska politikerna få en första idéskiss av tjänstemännen.
– Sen kommer den behövas knådas om en del, spår Erik Pelling.