Det är ingen hemlighet att Liberalerna är emot spårväg i Uppsala. För dyrt, omständigt och kanske till och med förlegat innan det är färdigställt, har man argumenterat. Och att regeringen nu visar Uppsala vägen genom att skjuta till 900 miljoner kronor i projektet har inte ändrat deras syn.
– Det kommer att vara kaffepengar i sammanhanget. Hela projektet i Uppsala är beräknat att kosta cirka 4 miljarder kronor. Vi menar att det kommer att kosta minst det dubbla, säger Mohamad Hassan (L) och fortsätter:
– I Stockholm, som har bättre förutsättningar med bergigt underlag i stället för lera, kostade spårvägen ungefär 350 miljoner kronor per kilometer (cirka 6,4 miljarder om Uppsala skulle hamna på samma kostnad, reds. anm). Så varför skulle det bli billigare här?
Han vill i stället titta på andra lösningar för att möta framtidens kollektivtrafikbehov.
– Trådbussar är en teknik som skulle vara möjlig. Då slipper vi gräva ner räls men kan ha en kapacitet på lika många människor. Det vore en bättre lösning, säger Mohamad Hassan (L).